Globalna wioska Syco

Herbert Mcluhan, filozof, socjolog i literaturoznawca kanadyjski zajmujący się środkami masowego przekazu wysnuł koncepcję współczesnego świata, jako „globalnej wioski”. Termin odnosi się do świata, w którym szybki rozwój środków masowego przekazu pozwala ludziom na całym świecie nie tylko używać podobnych produktów, ale też przeżywać te same wydarzenia. Za sprawą mass mediów i mediów najnowszej generacji współczesna kultura staje się bardziej jednolita. Dowodów na upowszechniane są konkretnych wzorów zachowań i kreowanie przez media tzw. kultury popularnej długo szukać nie trzeba. Wystarczy zajrzeć do programu telewizyjnego, w którym zaszczytne miejsca (charakteryzujące się najlepszym czasem antenowym) zajmują międzynarodowe formaty, takiej jak Mam Talent (oryginalnie Got Talent) czy X Factor.

Got Talent i X-Factor powstały pod wspólnym dachem globalnego joint Venture pomiędzy Simonem Cowellem a Sony Music Entertainment. Mowa o Syco Entertainment. jednej z największych spółek produkcyjnych świata, której franczyzy, zarówno te dotyczące formatów telewizyjnych, jak i stricte muzycznych, odnoszą sukces globalny.

GOT TALENT

Emisja pilotażowego odcinka programu miała miejsce w roku 2005 w publicznej brytyjskiej stacji ITV (najstarszej komercyjnej sieci w UK). Format zapoczątkowany w Wielkiej Brytanii, wkrótce rozpowszechnił się w USA (America’s Got Talent jest najdłużej emitowaną lokalną wersją formatu). Obecnie lokalne wersje w takich krajach jak Włochy, Rumunia, Ukraina są tam bezsprzecznym numerem jeden pod względem oglądalności. W ubiegłym miesiącu Got Talent został wpisany na Listę Rekordów Guinnessa  

jako odnoszący największy sukces format reality TV i istniejący na 58 lokalnych rynkach talent show. Swoje narodowe wersje Got Talent ma blisko 60 krajów, m.in. . Koreańczycy, Chińczycy oraz mieszkańcy krajów arabskich (próbka Arab’s Got Talent )

Trudno wyszczególnić różnice między lokalnymi wersjami formatu. Każdą z nich rozpoczyna podobna czołówka i motyw muzyczny. Wydaje się, że również w sferze emocjonalnej program dotyka podobnych strun. Niezależnie od kraju, największe poparcie publiczności i najgłośniejszy aplauz zdobywają osoby utalentowane, ale niepozorne które podejmują się niemożliwych, jak na ich warunki fizyczne (wiek, czy otyłość), aktywności, jak np. tańczący chłopiec z nadwagą w indyjskiej wersji, czy tańcząca salsę 80-latka w wersji brytyjskiej. 

X FACTOR

Na podobnych motywach opiera się inna produkcja Syco Entertainment – The X Factor

będąc zamiennikiem dobrze znanego programu Pop Idol, podbiło widownię brytyjska. Zasady formatu są raczej podobne.. Walka o kontrakt odbywa się w trzech lub czterech grupach (soliści oddzielani są od grup wokalnych, dodatkowo ci pierwsi również dzieleni są na grupy według kryterium wieku, czasami dodatkowo według płci). Zanim uczestnicy będą mogli wystąpić na żywo, muszą przejść trzy etapy eliminacji: casting, boot camp oraz wizytę w domach jurorskich, w których odbywa się ostateczna selekcja do odcinków w studio. Stałym elementem programu jest również szkolenie poszczególnych grup przez konkretnych jurorów, którzy spełniają rolę swoistych opiekunów i biorą po części odpowiedzialność za to, jaki efekt odniesie występ uczestnika na żywo. X Factor, chociaż nie na aż tak wielką skalę jak Got Talent,wychodząc poza Europę zostało zaadaptowane na grunt telewizji narodowych, pojawiając się w ramówkach telewizji krajów arabskich, azjatyckich i Ametyki Południowej.

SUKCES GLOBALNYCH FORMATÓW

Sukces globalnych formatów programów oraz fakt, że różnice między narodowymi wersjami programów, są prawie niezauważalne pokazują, że dobra formuła programu nie potrzebuje zmian, żeby odnieść sukces w międzynarodowych warunkach. Oprócz przenoszenia określonych schematów na grunt narodowy widoczny jest nowy trend – tworzenie programów globalnych, których uczestnikami są zwycięzcy edycji w poszczególnych krajach. Taki pomysł narodził się w związku z Got Talent. Chociaż z roku na rok był odkładany (z powodu zaangażowania Cowella w X Factor), nadal ma duże szanse na realizację, jeśli nie w założonym terminie (rok 2014) to w najbliższych latach. Póki co swoje urzeczywistnienie ma w kanale na YT. Global Got Talent ma jednoczyć w jednym miejscu fanów formatu, niezależnie od ich narodowości i ułatwiać przepływ filmików przedstawiających najbardziej spektakularne występy z całego świata.

Globalny charakter formatów podobnych do wyżej wymienionych programów widoczny jest nie tylko w podobieństwach między poszczególnymi programami na rynkach krajowych, ale też w warstwie produkcyjnej. Producentami X Factor, oprócz wcześniej wspomnianego Syco jest FremantleMedia- firma należąca do RTL Group – największy europejski nadawca bezpłatnej telewizji naziemnej, będącego jednocześnie jednym z sześciu oddziałów niemieckiego koncernu mediowego Bertelsmann. Oprócz aspektów produkcji i organizacji poszczególnych formatów ważne wydają się również prezentowane przez nie wartości, które są uniwersalne, niezależnie od miejsca pochodzenia: możliwość zaprezentowania swojego talentu, który często, w wyniku różnych okoliczności, nie miał szans na prezentację przed szerszą publicznością. Niebagatelną rolę odgrywa też częste posługiwanie się przez uczestników uniwersalnym językiem tańca, wokalu itp. Sztandarowym przykładem takiego języka jest występ Tetiany Galitsyny – zwyciężczyni ukraińskiej i polskiej wersji Mam Talent rysując na piasku historie opowiada tak, żeby były one zrozumiałe dla każdego.

http://prezi.com/cfr9qjz6hg-a/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s